sso

Vitamín A – kde ho nájdeme a prečo je dôležitý?

"Musíš jesť veľa mrkvičky, aby si mala zdravé oči!" Že si na túto výchovnú vetu zo svojho detstva moc dobre pamätáte? Ak ste jej uverili, potom ste sa s najväčšou pravdepodobnosťou nechali uchlácholiť mamkiným "milosrdným klamstvom", ktorej cieľom bolo dostať do vás aspoň nejaký ten gram neveľmi obľúbeného detského jedla - zeleniny. Ale ako to s mrkvou vlastne naozaj je? Naozaj nie je pre náš zrak a organizmus tak prospešná, ako nám o nej mamičky a babičky tvrdili? Pravda bude niekde uprostred. Mrkva je totiž bohatým zdrojom vitamínu A, o ktorého účinkoch si povieme niečo málo o pár riadkov nižšie.

Vitamín A: Zoznámte sa, prosím…

Vitamín A je známy v dvoch prirodzených formách a to ako retinol (A1) a dehydroretinol (A2). Jedná sa o vitamín, ktorý je rozpustný v tukoch, a jeho priaznivé účinky na ľudský organizmus sú známe už mnoho dlhých rokov.

Okrem toho, že sa jedná o výborný antioxidant, stojí tiež za vývojom dôležitých bunkových látok, ktorých nedostatok môže viesť až k šeroslepotei. Ak v ľudskom organizme tento druh vitamínu chýba, môže na sebe jedinec pociťovať problémy so zrakom a to najmä v hmle alebo za šera.

Nedostatok tohto vitamínu sa prejavuje tiež šupinatením a lúpaním kože, suchými vlasmi, lámavými nechtami, zníženou imunitou a pohlavnou aktivitou a zároveň vznikom zápalov v rôznych častiach tela.

mrkev+jabko
mrkev+jabko

V čom prijímať vitamín A?

Odporúčaná denná dávka priemyselne vyrábaného vitamínu A pre dospelého človeka je približne 1 miligram. Túto dávku nie je odporúčané prekračovať, je totiž medicínsky potvrdené, že "predávkovanie" môže u niektorých rizikových skupín (napr. fajčiari) stáť za vznikom rakoviny pľúc. Môžeme vás však upokojiť - pri prírodnej forme vitamínu A predávkovanie prakticky nehrozí.

V čom sa tento pre telo človeka nevyhnutný vitamín nachádza? Medzi potraviny s najväčším obsahom vitamínu A patrí čerstvá lucerna, mrkva, špenát, mango, petržlen, marhule, mangold alebo melón. Okrem zeleniny a ovocia je tento vitamín zastúpený tiež v teľacej pečeni, tuniakoch, treskách, masle alebo v kravskom mlieku. Siahnuť môžete aj po vajíčkach alebo nie príliš obľúbenom rybacom tuku.

Ako dostať z potravín vitamín A?

Najviac vitamínu A a ďalších telu prospešných látok je pochopiteľne v čerstvých potravinách. Ovocie a zeleninu je ideálne s pomocou praktických kuchynských pomocníkov "premeniť" v lahodný koktejl, džús alebo čerstvú šťavu. Napríklad také marhuľové smoothie alebo mrkvový džús ulahodia nielen vášmu organizmu, ale aj oku. Aby sa vitamín A lepšie vstrebal, pridajte do šťavy pár kvapiek napr. olivového oleja.

Publikované: 29. októbra 2013
###message
Čarovne farebné Vianoce
Zavrieť okno