sso

Vedci varujú: obmedzte pitie sladených sýtených nápojov

Počas posledných rokov došlo k publikácii hneď niekoľkých vedeckých štúdií, ktoré skúmali vplyv konzumácie sýtených vôd a limonád na zdravie človeka. Závery sú šokujúce: pravidelným pitím sladených sýtených nápojov podstatne zvyšujete šance ochorieť astmou, dvoma druhmi rakoviny, diabetom aj depresiami, nehovoriac o väčšej náchylnosti k obezite a infarktu. U čerstvých ovocných štiav naopak žiadne také spojenie preukázané nebolo.

plechovka 2
plechovka 2

A ako obstáli "light" sódovky?

Štúdia Françoise Clavel-Chapelonové a Guye Fagherazziho z parížskeho Insermu (Národný inštitút zdravia a lekárskeho výskumu) skúmala 14 rokov stravovacie návyky 66 188 žien s cieľom nájsť spojenie medzi sladenými nápojmi a diabetom druhého typu, najbežnejšou formou tejto choroby.

Pôvodne predpokladali, že pitie "light" nápojov by malo redukovať riziko ochorenia na cukrovku - ako sa však ukázalo, opak bol pravdou.

Prekvapivo bola konzumácia limonád vyššia u diétnych verzií - normálnych sladených limonád spotrebovali ženy priemerne 1.6 pohára za týždeň, "light" si dopriali vo viac než dvojnásobnom množstve. Ale aj keby sa konzumácia oboch druhov nápojov zrovnala na rovnakú úroveň, bola u pol litra diétnych limonád za týždeň preukázaná o 15% vyššia šanca na ochorenie diabetom. Pri množstve 1,5 litra sa šanca zvýšila už na celých 59%!

Ako to odborníci vysvetľujú? Cukor obsiahnutý v sladených nápojoch spôsobí nárast hladiny inzulínu v krvi, zatiaľ čo aspartam, bežne používané umelé sladidlo, spôsobuje zvýšenie hladiny krvného cukru - to ale tiež vedie k nárastu produkcie inzulínu. Udržiavanie vysokej hladiny inzulínu potom vedie k rezistencii na tento hormón, teda anomáliu, ktorá spôsobuje diabetes.

V rámci tejto štúdie skúmali vedci aj vzťah medzi konzumáciou čerstvých prírodných ovocných džúsov a vznikom cukrovky - žiadne spojivo ale neobjavili.


Zdroje obrázkov:

http://occupycorporatism.com/wp-content/uploads/2012/03/6a00d8341cbdce53ef00e54f3247f18834-800wi.jpg

http://cdn0.cosmosmagazine.com/wp-content/uploads/20080212_diet_drinks.jpg

http://www.neurosciencemarketing.com/blog/wp-content/uploads/2009/04/diet-cola.jpg

slazené nápoje
slazené nápoje

Chcete schudnúť? Prestaňte piť sladené nápoje.

Zdá sa to už trochu ako obohraná pesnička, ale medzi obezitou a sladenými nápojmi je veľmi úzky vzťah - a možno iný, než ste si mysleli. Nejde ani tak o to, že mnoho limonád a sýtených vôd obsahuje veľké množstvo cukru - porovnateľne sladká je aj rada potravín.

Problémom je, že zatiaľ čo cukor obsiahnutý v jedle nás zasýti, cukry obsiahnuté v nápojoch naše telo takto nevníma a môžeme ich spotrebovať oveľa viac, než koľko by sme zniesli v pevnej strave. Dr David Ludwig, riaditeľ Centra pre prevenciu obezity pri Bostonskej detskej nemocnici a vedúci jednej zo štúdií, k tomu dodáva: "Nepoznám žiadnu inú kategóriu potravín, ktorej eliminácia [z jedálnička] by viedla k úbytku váhy v tak krátkom čase. Najefektívnejší jediný cieľ intervencie zameranej na redukciu obezity sú sladené nápoje. "

plechovky
plechovky

Polliter sódovky denne môže spôsobiť astmu

Austrálski vedci vedení dr. Zumin Shi z univerzity v Adelaide vykonali v rokoch 2008 – 2010 výskum vzťahu medzi pitím nealkoholických nápojov a výskytom pľúcnych ochorení. Ich vzorka zahŕňala 16 907 obyvateľov juhu Austrálie starších 16 rokov, pričom 11,4% z týchto účastníkov pilo viac ako pol litra sýtených vôd denne.

Zistili, že čím väčšie množstvo týchto nápojov človek konzumuje, tým väčšiu má šancu privodiť si astmu alebo CHOCHP (chronická obštrukčná choroba pľúc). Konkrétne čísla vyzerali nasledovne: tí, ktorí pili viac ako pol litra sladených sýtených nápojov denne, mali o 26% väčšiu šancu ochorieť astmou a o 79% väčšiu šancu privodiť si CHOCHP ako tí, ktorí tieto nápoje vôbec nekonzumovali.

Publikované: 3. apríla 2013
###message
Sana v plnej výbave
Zavrieť okno