sso

Nová štúdia ukázala, že listová zelenina bráni zhoršovaniu pamäte

Len pol šálky špenátu, ktorý si oddnes každý deň odšťavíte, urobí veľký rozdiel medzi vami a tým, kto tak neurobí!

odšťavňování listové zeleniny
odšťavňování listové zeleniny

Pamäť, ako by vám bolo o 11 rokov menej

S vekom sa zvyčajne prirodzene zhoršujú kognitívne funkcie (pamäť, sústredenie, pozornosť, rýchlosť a porozumenie informáciám) a mnohým sa bohužiaľ nevyhne Alzheimerova choroba. A pretože na ňu zatiaľ neexistuje liek, ktorý by ju vyliečil, najdôležitejšia je prevencia.

Mozog je potrebné sústavne zamestnávať a vyživovať. Určite viete, že mu prospievajú ryby a orechy, tiež je dôležité sa hýbať a poriadne spať. Nová štúdia univerzity v Chicagu (Chicago's Rush University Medical Center) ale prišla na poli prevencie chorôb mozgu k zásadným objavom: ak budete denne jesť listovú zeleninu, "omladíte" tým svoj mozog až o 11 rokov!

odšťavňování špenátu
odšťavňování špenátu

Stačí len pol šálky listovej zeleniny denne

Štúdie sa zúčastnilo 960 ľudí vo veku 58-99 rokov. Po dobu 5-10 rokov výskumníci sledovali ich jedálniček a podľa množstva skonzumovanej listovej zeleniny rozdelili účastníkov do piatich skupín.

  • Najpoctivejšie skupina, ktorá jedla jednu až dve porcie listovej zeleniny denne *, uspela u každoročných testov pamäti a myslenia rovnako, ako ľudia v priemere o 11 rokov mladší.
  • Naopak skupina, ktorá sa listovej zelenine vyhýbala, zaznamenala zhoršenie.

* Jednou porciou sa myslí pol šálky špenátu či kelu, ALEBO jednu šálku hlávkového či iného šalátu.

Štúdia brala do úvahy aj iné faktory, ktoré môžu kondíciu mozgu ovplyvňovať, ako je spôsob stravovania, fajčenie, hmotnosť a ďalšie. Výskumníci tiež poznamenávajú, že poznatky štúdie nie sú dôkazom, že listová zelenina zabráni vzniku demencie alebo spomalí starnutie mozgu, avšak je tu dokázané prepojenie konzumácie listovej zeleniny a zdravie mozgu. Predpokladá sa, že za priaznivé účinky je zodpovedný obsah folátov (zlúčenín kyseliny listovej) a luteínu (silný antioxidant).

zeleninová šťáva
zeleninová šťáva

Odšťavujte špenát, nie je v šťave cítiť

Zo zelenej šťavy alebo šalátu na tanieri nie je každý zrovna nadšený. Bystrejší mozog teraz aj v starobe je, ale skvelou odmenou, kvôli ktorej stojí za to sa prekonať! Vezmite pol šálky špenátu a odšťavte ho treba s jablkami, pomarančom a mrkvou. Práve špenát má veľmi jemnú, ľahko maskovatelnou chuť. Ako druhú v poradí môžete skúsiť valeriánku.

Výhodou odšťavovania je, že vďaka ľahšie stráviteľnosti získa telo zo štiav až 4x viac živín, než zo zeleniny skonzumované v celku. To je 4x viac elixíru mladosti pre váš mozog!

šnekový odšťavňovač Sana
šnekový odšťavňovač Sana

Ako odšťavovať listovú zeleninu?

S výberom odšťavovača je to jednoduché, pretože jediný, ktorý listovú zeleninu nezvládne, je ten odstredivý. Preto vyberajte medzi nízkootáčkovými:

  • Jednohriadeľový (šnekový) odšťavovač je najlepšou voľbou pre každodenné pohodlné odšťavovanie prakticky akýchkoľvek surovín. Ak budete vo väčšej miere spracovávať listovú (a koreňovú) zeleninu, vyberte si skôr horizontálne, ako vertikálne.
  • Dvojhriadeľový odšťavovač dostane zo surovín aj poslednú kvapôčku šťavy a na listovku je priamo macher. Odšťavuje ju prakticky sám, stačí mu len podávať listy.

Viete, že…?

Nízkootáčkové odšťavovače spracovávajú ovocie a zeleninu šetrne a nevháňajú do nej príliš veľa vzduchu. Vďaka tomu vydrží šťava dlhšie čerstvá a dlhšie v nej vydržia aj vitamíny. A hlavne v nej nie je pena, takže si aj pochutnáte!

Publikované: 25. januára 2018
###message
Získajte darček k nákupu
Zavrieť okno